onsdag 6. november 2013

En tutt om chevronstriper

Utgangspunktet
Loen eg lifter for å vie hva eg gjør
denne tutten blei laga til www.scrappeland.no
 
 
 
 
 
 
Tenkte eg skulle vise dere hvordan eg bygger opp denne LO'en fra bunn med desse herlige chevronstripene som er så i vinden for tiden, litt nye ting og pynte med etc. Og eg er sikker på du har alt du trenger i rester og ting du kanskje ikke viste hvordan du skal integrere på sidene dine.

Har valgt en LO her som utgangspunt for stil og teknikker som eg gjerne deler med dere.
Bakgrunnen er laget av to mønsterark som passer til hverandre og til bildene mine. At alt passer sammen i farger er en av de viktigste elementene på mine LO'er, det er dette som gjør at eg kan putte på så mange forskjellige elementer, men likevel ha bildene mine i fokus. Så punkt nr 1 er altså å velge farger som harmonerer med bildene.
 
 
 
 
Da hiver vi oss i gang!
Du trenger:
Bilde/bilder (eg har valgt et instagram bilde av mine kjære)
Blyant
2 mønsterark
Vanlig linjal
Vinkel linjal (her kan du bruke et vanlig ark og lage deg en linje så du har en vinkel)
Viskelær
Saks
 
 
 
Tegn en stripe midt på arket. Mål deg frem til midten oppe og nede, og tegn en rett stripe fra ene punktet til det andre.
Så bestemmer du deg for hvor store stripene skal være. Mine er 2,5 cm på den LO'en eg nå skal lage. Merk av oppover til det ikkje er meir ark igjen. Dersom du vil ha meir sikksakk merker du av fleire linjer med lik avstand frå kvarandre som blir topper og bunner i stripene. Dette er valgfritt, men eg viser no den med berre en enkel topp.
 
 
 
Bruk vinkel linjalen og legg den på den loddrette linja og tegn linjer i vinkel nedover på arket. Begynn nederst og jobb deg oppover. Bruk linjalen til å forlenge linjene heilt ut, slik som vist på bilde:
 
 
Klipp så ut linjene og legg dei oppå kvarandre i den rekkefølga du har tegna dei. Då er det lettare å sette dei saman igjen på mønsterark nr 2. Eg bruker av og til å sverte kantane, slik at dei ser meir integrerte ut på det mønsterarket dei skal på. Dette er selvfølgelig valgfritt.

 
Her legg eg dei opp annakvar stripe slik at eg ser det andre mønsterarket der eg tar bort mellomrommet. Eg bruker en blyant og merker. Her har eg gått så langt at eg skjærer ut kanten på det eg vil skal overlappe.
 
 
Her har eg jobba meg oppover å integrert stripene under og over mønsteret i papiret du jobbar med. Eg vil at det skal sjå ut som om papiret var ment til å være slik.

 
Ferdig bakgrunn med chevronstriper! Her er det integrert og lagt striper heile vegen ut. Dei stripene du har til overs blir brukt til dei halve stripene øverst ut til sidene.
 
 
Spruting på bakgrunnen
 
 
 
Først legger eg opp bildet og finner farger som eg mener passer til den siden eg skal lage. Her ble det turkis, lys rosa og kaffifarget. Eg bruker enten glimmermist, eller eg lager meg mist selv med glitter og farge etter ønske og prosjekt. Men det må være glitter i, som gir den lille bling efffekten som bare er så digg.

Første måte å sprute på, er med rosa og eg bruker da enden av flasketuten til å kaste fargen ned på arket. Det kommer ikke så mye og du har tålig kontroll på mengde og størrelse. Middels og små prikker i ok spredning. For å få de helt små dråpene slår eg på den med håndflata over papiret i en skrå vinkel.
 
 
 
Når eg skal ha større dråper som her med turkis, bruker eg en pipette kjøpt på apoteket. Den suger opp en mengde med farge som eg kan sprute utover enten ved å holde nedover og trykke på gummihetten, eller bevege hånden raskt over samtidig som eg trykker og får spredning. Dette gir store gode splæsjer med fin kontroll, og du kan ha på så mye eller lite om gangen som du ønsker.

 
 
Så til slutt den som lager kaos og ordentlig ROT 
Penselen, dyppet ned i fargen og splættes utover. Den lager større klynger med farge både på papir, vegger og bord Liker den så godt fordi den gir et utrolig fint mønster, men det er litt gris, så eg gjør det alltid til slutt.
 
 
 
 
Nå har du en fin bakgrunn å jobbe videre med!


Brads og sytråd

 
 
 
 
 
Her treng du ein svart penn, en snelle med tråd i en farge som passer, brads i ymse størrelser, og papirbiter til pynt.

Et lite nærbilde:
 
 
 
Fordel bradsene utover, bruk papirbitane under. Dei kan ha kva form du ønsker. Eg har brukt en vanlig rund ein og ein med chevronstriper, og kjørt den ut med en dies.
 
 
 
Ta trådsnella og nøst opp en stor bunt med sytåd. Krøll på den, dra og rull på den, og snurr den rundt bradsene i det mønsteret dei gir mellom seg. Her kan du stramme, løsne og dra til du får ønska resultat.
 

Gjør operasjonen så mange ganger som ønska, her er det gjort to ganger..
 
 
 
Plasser så bilde der du har tenkt å ha det, og dandér fint med anna pynt. Her er det brukt hullforsterkerar som eksta pynt, og dei kan du lettt lage sjølv.
Er en sirkel med hull i, kjempefine å pynte med
 

Bakgrunnsramme av stempler
 
Eg vil gjerne ha noko ekstra under bilete siden der er det i mønster arket, så derfor finn eg meg en egna bakgrunn å stemple på.
Så tegner eg opp rundt bildet slik at eg veit kvar eg kan stemple
 
 
Eg velger så stempel eg syns passar, og jobber rundt ramma , lag på lag
 
 
Som en kan sjå så er det mange lag , masser av element og svart masse.
Legg bilete oppå og sjå om du har fått det slik du vil ha det, eg er nøgd med det eg ser. Klipp så rundt ramma med litt avstand, monter bilde oppå, og monter det på LO'en.
 
 
 
En liten blondeserviett i tillegg , så mangler bare siste finpuss og LO'en er ferdig
 
 

 Håper du kan bruke dette på dine egne sider, og lage unike ting som er skreddersydde til dine prosjekt. Kjekt å ha noko som berre er ditt!

Lykke til!
Klem fra Marion

Sjølvklart skal du også få sjå kordan den blei ferdig
 





1 kommentar:

Luce sa...

KDen første loen var knallkul!
Flott torturial med herlig lo!
Ha en fin kveld :o)